"Šteniatko nepozná slová. Počuje len lásku."

Pamela Dugdaleová

Spravodajstvo

USA: Nebezpečný vírus ohrozuje psy, veterinári nevedia, ako sa šíri

Podrobnosti
(Zdroj: Flickr.com/mootown, licencia Creative Commons)

Nový vírus zasahuje psy po celej krajine. Ak majiteľ nespozoruje príznaky na svojom zvierati v priebehu niekoľkých dní a nebude sa liečiť, môže nakaziť ostatné zvieratá. Proti záhadnému vysoko infekčnému vírusu zatiaľ nie je vakcína, nakoľko vedci stále s istotou nevedia, ako dochádza k prenosu.

Podľa veterinárov je isté že choroba môže byť veľmi nebezpečná pre psy, ktoré žijú v chovateľských staniciach. Tu sa riziko nákazy totiž môže šíriť medzi psami oveľa rýchlejšie. Zatiaľ sa prípady ochorenia objavili v troch amerických štátoch - Kalifornia, Michigan a Ohio – no podľa odborníkov je len otázkou času, kedy sa vírus dostane aj do ostatných kútov krajiny.

Prvé výsledky výskumu sú podľa doktorky Olivie Panovej desivé. "Existuje tu podozrenie, že psy začnú krvácať do dutín, do hrudníka, brucha a vo vážnejších prípadoch im krvácanie spôsobí smrť,“ vraví.

Vírus vedci nazvali circovirus. Veterinári boli pred týmto vírusom varovaní už pred rokom, no vtedy zasiahol hlavne populáciu ošípaných. Vírus dokázal v priebehu týždňa úplne zdecimovať celú populáciu na farme. Rovnako sú na vírus citlivé spoločenské vtáky, predovšetkým papagáje a kakadu. Novinkou je však prenos na psa.

Chovateľská stanica At The Pet Spot na predmestí Cincinnati už prišla vďaka tomuto vírusu o tri psy. Štvrtý chorel v priebehu troch dní. Pre majiteľov to bolo veľmi ťažké. "Považujeme to za stratu troch členov našej rodiny," povedal Jeff Voelpel. "Vždy sme chovali naše zvieratá správnym spôsobom a uisťovali sme sa, že sme prijali všetky opatrenia, aby sme vytvorili pre ne čisté a bezpečné prostredie."

Jedným z hlavných problémov pri tomto type vírusu je jeho diagnóza. Tá nie je jednoznačná a vzhľadom na to, že dokáže veľmi rýchlo zabíjať, odosielanie vzoriek do laboratória je nepostačujúce. "Neexistuje spôsob, ako by sme dokázali skutočne rýchlo zistiť, či ide o circovirus, kým nemáte k dispozícii všetky testy a výsledky môžete dostať až o niekoľko týždňov,“ vraví doktorka. V mnohých prípadoch je to však už neskoro.

Veterinári však vedia, že najviac ohrozené sú psy, ktoré trávia mnoho času so psími kamarátmi alebo sa zdržiavajú vo veľkej skupine iných psov. Zlou správou je, že zatiaľ neexistuje vakcína a veterinári a vedci sú si nie istí, ako sa vírus šíri. Táto skutočnosť je obzvlášť desivá pre chovateľské stanice, psie škôlky a subjekty zodpovedné za veľké množstvo psov. "Rozhodne máme strach, že všetky psy ochorejú naraz,“ vraví doktorka Panová. V prvom rade treba podľa nej dodržiavať hygienu chovu a pri každom podozrení na ochorenie kontaktovať veterinára.

Chorobu u psov po prvý raz objavili v roku 2012 a medzi príznaky patrí ťažký zápal v zažívacom trakte zvierat. Psy boli letargické, zvracali a mali hnačky.Majitelia však môžu byť relatívne pokojní, zatiaľ neexistuje dôkaz, že by sa vírus zo psa ohrozil človeka.